Het is begrijpelijk dat je als een beginnend detailer niet zo goed weet hoe je moet beginnen. Er kunnen veel vragen op je af komen: Welke fases zijn er allemaal? Zijn ze even belangrijk? Welke producten gebruik je? wanneer en hoe gebruik je ze? De onwetendheid kan overweldigend zijn. Je wilt ten slotte de stappen die je gaat ondernemen goed doen. Maar maak je geen zorgen, met dit stappenplan en het gebruik van Sonax producten kun je zorgeloos aan de slag!
Het wasproces
De eerste stap is het wassen van je auto. Je wilt hier het vuil nauwkeurig verplaatsen van de auto naar een emmer of afvoerputje. Om de kans op waskrassen minimaal te houden, is het van belang dat je de auto wast met een geconcentreerde pH-neutrale shampoo, een zachte washandschoen en twee emmers. De ene is gevuld met water en de shampoo, de andere alleen met water. Gebruik een pre wash zeep en laat het intrekken zodat het vuil kan weken. Na een paar minuten kun je de auto afspuiten met de laagste stand van een hogedrukreiniger. Onthoud dat je de auto wast van boven naar beneden en zorg dat je na het wassen van iedere paneel je handschoen in de emmer met alleen water zet. Zo kan het vuil eraf gaan en kun je gerust doorgaan. Met de Sonax Gloss shampoo kun je de beste resultaten behalen, omdat je bij dit product niet veel hoeft te gebruiken om vuil makkelijk te verwijderen. Het is een gladde shampoo, waardoor je washandschoen eenvoudig over de auto kan glijden. Na het wassen kun je de auto afdrogen met de zachte Sonax microvezeldoek en eventuele perslucht.
Kleien
Na het wassen komt het kleien. Dit gebeurt om het glas en de lak te ontsmetten, maar ook om hars en industrieel stof te verwijderen. Dit is natuurlijk niet de klei die een kind gebruikt om te knutselen, het is een speciale reinigingsklei. Als je een stukje van de Sonax Clay afknipt en het kneedt tot een kleine pannenkoek, dan kun je samen met de detailing spray de klei over de auto heen en weer laten gaan. Werk met zo min mogelijk druk en zorg ervoor dat het oppervlak goed vochtig blijft. In het begin zal de klei wat stroef aanvoelen, maar dat vergaat. Blijft het nog stroef? Dan kun je het beste doorgaan met kleien. Na dit proces is de lak volledig schoon en kan het gepolijst worden.
Polijsten en waxen
Bij polijsten is er echt nauwkeurigheid nodig. Veel mensen beginnen gelijk met de zwaarste cutting compound, maar dat is niet zo verstandig. Voor beginners is het beter om eerst te oefenen met de finishing compound. Op deze manier krijg je gevoel voor de machine. Daarna kun je rustig doorgaan met de lichtste cutting compound. Zodra je wat polijstmiddel op de pad hebt gezet, verspreid je het door de pad rustig te laten draaien. Onthoud dat je rechte lijnen werkt en dat er een overlap moet zijn in het polijstwerk. Bij waxen komt er een beschermende laag over de glans van de lak, zodat dat de glans zo lang mogelijk zon blijft. Ook geeft het een diepere glans. Met de Sonax Polish & Wax Color NanoPro en een P-ball kun je ver komen.
Coating
Na de diepe reiniging coat je de auto met een keramische coating. Dit zorgt ervoor dat de glans nog een beschermlaag krijgt. Een lakverzegeling helpt vooral tegen fijne krassen die je tijdens het wassen hebt gemaakt, maar ook tegen vogelpoep, regen en uv-straling. Je kunt hiervoor de Sonax Ceramic Quick Detailer gebruiken. Het beschermt voor 2 weken en is ook een goed hulpmiddel bij drooghulp.
Onderhouden
Bij onderhoud wordt er vooral gekeken naar de velgen, uitlaat en de kunststoffen en rubbers. Nadat je een tijdje hebt gereden, kunnen de velgen vervuild zijn door remstof of teer. Met een wheel-sealant en een coating bescherm je de velgen en zorg je ervoor dat de volgende wasbeurt wat makkelijker gaat. Ook kan de uitlaat zwart zijn, en kunnen de kunststoffen en rubber uitdrogen of verkleuren. De uitlaat kun je aanpakken door te polijsten en een beschermende coating te zetten. Bij de kunststoffen en rubber wordt de Sonax Tyre Gloss Gel aangeraden. Het verzorgt en beschermt, en het helpt ook tegen barsten.