Tijdens het rijden in een handgeschakelde auto gebruikt iedereen hem: de koppeling. Maar hoe werkt deze precies, hoe merk je dat deze versleten is, en wat moet je doen als deze versleten is?
Doel van de koppeling
De koppeling zorgt voor een onderbreking van de aandrijfkracht van de motor naar de wielen. Dankzij de koppeling kan de auto dus stilstaan terwijl de motor nog draait, kan er van versnelling worden gewisseld, en kan de auto optrekken en stoppen. De koppeling zorgt er dus voor dat de motor op de gewenste momenten met de aangedreven wielen verbonden en verbroken wordt.
Hoe werkt de koppeling?
Het belangrijkste onderdeel van de koppeling is de koppelingsplaat, die verbonden is aan de versnellingsbak. Verder bestaat de koppeling uit een drukgroep. In deze drukgroep zitten drukvingers, die als een soort veren of hefbomen dienen. Op de drukgroep zit het druklager, die tegen deze veren wordt gedrukt als het koppelingspedaal wordt ingedrukt. Hierdoor komt de koppelingsplaat helemaal vrij, waardoor de aandrijving wordt verbroken.
Waarom slijt een koppeling en wanneer is de koppeling versleten?
De koppeling is onderhevig aan slijtage, zoals veel auto onderdelen. De koppeling kan namelijk slippen, omdat de koppelingsplaat het verschil in draaisnelheid tussen de motor en de transmissie moet opvangen. Over het algemeen wordt gezegd dat een koppeling 150.000 tot 250.000 kilometer meegaat. Hoe snel de koppeling slijt hangt echter sterk af van het gebruik. Als er vooral op de snelweg gereden wordt, is dit bijvoorbeeld minder belastend dan wanneer er vaak in een stad gereden wordt: de koppeling wordt dan minder gebruikt om te schakelen en stoppen. Ook rijstijl kan slijtage van de koppeling versnellen: als de chauffeur de koppeling vaak laat slippen, slijt deze sneller.
Hoe herken je een versleten koppeling?
Er is geen lampje op je dashboard dat gaat branden als je koppeling kapot is, je moet dus zelf letten op tekenen die kunnen duiden op een versleten koppeling. Een slippende koppeling komt het vaakst voor, en hieraan kun je het dus het makkelijkst herkennen. Een ander signaal is een oplopend toerental tijdens het rijden, terwijl de auto niet of erg langzaam versnelt. Je kunt ook vreemde geluiden opmerken bij het indrukken van de koppeling: gezoem, gepiep, of gekraak. Tenslotte is het vaak lastiger om het koppelingspedaal in te drukken, is het lastiger om te schakelen of kan het zijn dat de versnellingsbak uit de versnelling slipt.
Koppeling vervangen?
Over het algemeen hoeft een koppeling niet vaak vervangen te worden. Als deze eenmaal vervangen moet worden, wordt vaak niet alleen de koppeling zelf vervangen, maar ook de koppelingsplaat, drukgroep en druklager. Omdat de versnellingsbak gedemonteerd moet worden bij het vervangen van de koppeling, is het handiger om meteen alles te vervangen. De kosten voor het vervangen van de koppeling hangen af van het type auto, maar je betaalt vooral voor het aantal arbeidsuren, die ook verschillen per autotype. Het kan dus een stuk goedkoper zijn om je eigen koppeling te vervangen, mocht je daar handig genoeg voor zijn. Daarnaast kan het een hoop schelen als je besluit je eigen koppelingsset online te bestellen, omdat dit vaak goedkoper is dan via de garage.